fb Twitter

Monday, May 30

Kurma merah dan Longan

Sejak my sis dalam pantang ni, sedikit sebanyak I belajar pasal makanan dan minuman untuk kaum-kaum Ibu yang baru lepas bersalin. Kene banyak kan halia, tak boleh makan yang sejuk-sejuk, banyakkan pepper dalam masakkan sampai satu tahap makanan orang pantang ni pun I boleh bedal sekali. Sedap juga..tak de la terseksa nak makan.




Lagi satu yang baru I belajar ialah Kurma merah dengan longan yang my sis baru beli dari kedai ubat cina. Kelebihan kurma merah ni ialah bersifat panas dan neutral. Manakala longan pula menyejukkan. Kurma merah ni ada banyak jenis, tapi suggested by tuan kedai cina tu suruh beli yang besar sebab lebih bagus.
Kurma merah ni akan direbus dengan longan. Tak payah tambah gula pun takpa sebab memang akan manis dari kurma tu sendiri. Sekarang ni air kurma dan longan dah menjadi minumam seharian I..hahha..orang lain yang bersalin I pulak yang sibuk. Sedap..I paling suka kurma merah tu..manis je.





Bila google, baru tau kebaikan air buah kurma dan longan ni untuk melancarkan peredaran darah, memulihkan tenaga dan membantu untuk mengecutkan rahim selepas bersalin. Yang I tau sirih pun boleh mengecutkan rahim kan? www.tips-fb.com

Ratings and Recommendations by outbrain